rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

26.01.2010

Nicola Sacco ve Bartolomeo Vanzetti

'Evet, masum olduğumu söylemek istiyorum. Hayatım boyunca ne kimseyi öldürdüm ne de soygun yaptım. Bir damla kan bile dökmedim. Daha adil bir dünya için savaştım. İnsanların sömürülmesine karsı savaştım. Şu an burada olmamın tek sebebi de budur.Başka bir şey değil.'


'Bay Katzman'ın bir sözü hala beynimde zonkluyor: '' Bay Vanzetti bu ülkeye zengin olmak için geldi.'' Hiçbir zaman zengin olmak istemedim. Şu an burada olmamın sebebi bu değil. Başkalarının yaptığı hatanın cezasını çekiyorum. Acı çekiyorum çünkü ben bir anarşistim. Gerçek bir anarşist. Bir italyanım gerçek bir İtalyan. Haklı olduğuma o kadar inanıyorum ki beni iki defa öldürseniz ve yine dünyaya gelsem yine seçtiğim bu hayatı yaşardım...Yoldaşım Nikola, belki ondan daha iyi konuşuyorum ama çoğu kez,çoğu kez onun sesini duyduğumda onu düşündüm.Bu adam hırsız ve katil olarak anıldı ve onu öldüreceksiniz…Bay Thayer sizin kemikleriniz yok olup ölü ve karanlık bir hatıra olacak ama onun adı Nicola Sacco insanların kalbinde her zaman yaşayacak... Hayatımız boyunca adalet, iyi niyet ve insanların birbirini anlaması için bu kadar çaba harcamıştık. Bu iki fakir göçmenin hayatına anlam kattınız.' Bartolomeo Vanzetti



83 Yıl önce elektrikli sandalyede katledildi Nicola Sacco ve Bartolomeo Vanzetti. Amerikan adaletinin onlara uygun gördüğü cezaydı bu ama onlar ne yapmıştı?

15Nisan 1920'de Boston'un banliyölerinden South Briantree'nin ana caddesinde, işçilere dağıtılmak üzere hazırlanan 16.000$ çalınır ve iki kişi öldürülür. İki tane de görgü tanığı vardır.Bu iki görgü tanığı davanın bütün seyrini değiştirir.20 Gün sonra 5 Mayıs 1920'de polis Boston'un güneyinde durdurduğu yolcu arabasından üzerinde silah ve anarşist bildiri bulunan iki kişiyi tutuklar ve 20 gün önceki soygun için görgü tanıklarının karşısına çıkarır.Görgü tanıklarının tespiti üzerine Vanzetti ve Sacco mahkemeye çıkartılır.Vanzetti doğru düzgün İngilizce bilmez zaten bilse bile mahkeme ona savunma yapma hakkı vermemiştir.Vanzetti ifadeler doğrultusunda suçu kesinleştiği için daha önce mahkum edilir.Yargıç kararı okur 'Vanzetti 12 yıldan az 15 yıldan çok olmamak üzere hapis cezasına çarptırılmıştır.' İlerleyen duruşmalarda mahkeme ne yapmak istediğini açıkça ortaya koymuştur. Amacı: 'Bir insan diğer insanı hangi hakla öldürebilir?' diyen ve vicdanı redlerini açıklayıp 1916'da Meksika'ya giden, o günün ve günümüzün yasalarının ve ahlakının haklı bulduğu ve kutsadığı insanın insanı ezmesi ve sömürmesine karşı olan,daha güzel,adil ve insanca yaşam için mücadele eden bu iki anarşisti elektrikli sandalyeye mahkum etmektir!

Duruşmalar sürer görgü tanıklarının çelişkili ifadeleri düzeltilir, olmayan deliller var edilir ama gün geçtikçe gerçekler gün yüzüne çıkar. Hapishanede tutuklu bulunan Celestino Madeines soygun ve cinayetleri Joe Marelli çetesiyle birlikte işlediğini itiraf eder. Sacco’ya ait olan silahın ve mermilerin 40 kusur yıl sonra 1960 larda balistik incelemeyle olayda kullanıldığı açıklanır. Sacco ve Vanzetti’nin soygun saati nerede oldukları belirlenir ve tanıklar mahkemede ifade verir. Sacco İtalya'ya gitmek için vize almaya gittiği İtalyan konsolosluğunda, Vanzetti ise her günkü gibi sokakta balık satmakta...



Her şeye rağmen insan hakları savunucusu, adalet ülkesi ABD'nin adaleti yerini bulur ve 9 Nisan 1927'de yargıcın ağzından şu sözler dökülür:

'Yüce mahkememiz vücudunuza elektrik verilmek suretiyle ölüm cezasına çarptırılmanızı uygun görmüştür.' 23 Ağustos 1927'nin sabah saatlerinde elektrikli sandalyede 7 dakika yaşayabildi bedenleri ve özgürlükler ülkesinde adalet yerini buldu!


Peki 83 yılda ne değişti?

Ne Amerika'da ne Türkiye'de ne de sesimizin ulaşamadığı yerlerde sadece isimler. Ne yazık ki adalet adına,özgürlük adına,insanca yaşamak adına değişen hiçbir şey yok...



''...Onlar öldürülerek belki sonsuzluğa ulaştılar ama onları öldürenler asla sonsuzluğa ulaşamayacaklar çünkü sonsuz cesurlar için vardır korkaklar için değil...''


HARVARD FAST



0 yorum:

Yorum Gönder